×
اطلاعات بیشتر باشه، مرسی برای ارائه بهترین تجربه کاربری به شما، ما از کوکی ها استفاده میکنیم
پرينت خبر

هشت طرح ریلی در انتظار فاینانس چین،‌هند و روسیه


سه شنبه 21 بهمن 1393 10:51:44 AM 

اخبار گوهردشت


 سید مسعود نصر آزادانی با اشاره به اینکه عملیات ساخت راه آهن در کشور ما از سال 1306 آغاز شده است،تصریح کرد: البته پیش از آن بخش هایی در تبریز، شمال و شرق کشور به صورت پراکنده از خط ریلی برخوردار شده بودند اما راه آهن سراسری با اتصال بندر امام به بندر ترکمن در شمال در سال 1306 کلید خورد و دو قطعه تهران-بندر ترکمن وتهران-بندر امام در فاصله زمانی 10 ساله ساخته شد و سپس به تدریج انشعاباتی از این کریدورهای اصلی شمالی-جنوبی ایجاد شد و تا زمان انقلاب حدود چهار هزار و 250 کیلومتر شبکه راه آهن در کشور ایجاد شد.

وی افزود: پس از انقلاب اسلامی تا کنون به استثنای زمانی که جنگ بر کشور تحمیل شده بود، حدود 7 هزار کیلومتر شبکه به بخش قدیمی اضافه شد و اکنون حدود 11 هزار کیلومتر طول شبکه راه آهن در کشور است.

معاون ساخت و توسعه راه آهن با بیان این که اکنون بخش قابل توجهی از بنادر مهم به شبکه ریلی متصل هستند،خاطرنشان کرد:در جنوب بندر امام،بندرعباس و خرمشهر و در شمال هم بنادر ترکمن و امیر کبیر به شبکه ریلی متصل هستند.

نصر آزادانی با تاکید بر اینکه اکنون تعداد زیادی از مراکز استان ها به شبکه ریلی متصل هستند، اضافه کرد: اکنون احداث حدود 10 هزار کیلومتر مسیر جدید ریلی در پیوست قانون وجود دارد که از این میزان 1800 کیلومتر طی سال های اخیر به بهره برداری رسیده و عملیات اجریی حدود 4 هزار و 700 کیلومتر مسیر ریلی نیز در حال انجام است.

به گفته او، احداث حدود 3 هزار و 700 کیلومتر خط ریلی نیز در حال مطالعه است و پس از پایان مطالعات عملیات اجرایی آغاز خواهد شد.

وی با تاکید بر این که تلاش بر این است که از موقعیت جغرافیایی کشور به منظور ایجاد کریدورهای بین المللی و توسعه ترانزیت حداکثر استفاده را بکنیم، خاطرنشان کرد: تکمیل شبکه داخلی به منظور اتصال به مراکز استان‌ها و قطب های ترافیکی و صنعتی، تسهیل و تکمیل کریدورهای ترانزیتی و پوشش کلان شهرهایی که به شبکه متصل نیستند در قالب پروژه های در دست اجرا دنبال می شود.

وی همچنین به مسیر ریلی چابهار-زاهدان-مشهد اشاره و اظهارکرد: این مسیر هم می‌تواند کریدور ترانزیتی شمال-جنوب و شرق کشور را با اتصال بندر چابهار به سرخس و پایانه مرزی اینچه برون که اخیرا به بهره برداری رسید، شکل دهد و به علاوه مراکز استان ها و شرق کشور را به شبکه ریلی متصل کرده و موجب توسعه اقتصادی می شود.

نصر آزادانی با اشاره به این که عملیات اجرایی راه آهن چابهار-زاهدان-مشهد در دست انجام است، گفت: از چابهار تا ایرانشهر عملیات اجرایی در چهار قطعه در دست انجام است و از ایرانشهر تا زاهدان نیز فاز مطالعاتی در حال انجام است و از زاهدان تا مشهد و اتصال به تربت جام و مسیر بافق-مشهد، فاز مطالعاتی در حال انجام است که پس از تکمیل مطالعات عملیات اجرایی در سال 94 آغاز خواهد شد.

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بهره برداری کامل از این پروژه را وابسته به روند تامین منابع مالی عنوان و اظهار کرد: برای قطعه چابهار –زاهدان منابع مورد نیاز حدود سه هزار میلیارد تومان بر مبنای سال 93 برآورد شده و در صورت فاینانس خارجی پروژه طی چهار سال قابل بهره بردای خواهد بود.

وی به پیگیری های انجام شده برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و همچنین تامین منابع از محل واگذاری سهام اشاره و تصریح کرد: تاکنون حدود 680 میلیارد تومان از نیازهای این پروژه از محل واگذاری سهام تامین شده اما هنوز تا 3 هزار میلیارد تومان فاصله داریم.

نصر آزادانی در پاسخ به این که تامین مالی از طریق فاینانس از کدام کشورها ممکن است؟ گفت: اکنون در مقیاس بزرگ خط اعتباری چین فعال است، البته هند و روسیه نیز از گزینه‌های موجود برای تامین مالی هستند.

به گفته او توافقات ثانویه و کارهای داخلی و اسنادی برای فاینانس انجام شده و تا کنون مجوز هشت طرح مهم برای تامین مالی از طریق فاینانس اخذ شده است.

معاون ساخت و توسعه راه آهن پروژه های راه اهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان، راه آهن میانه –تبریز،میانه -اردبیل،تهران-همدان-سنندج،گرگان-بجنورد-مشهد و شیراز-بوشهر-عسلویه، را از جمله این هشت طرح عنوان کرد و افزود:اسناد این طرح ها برای تامین مالی تهیه شده و مجوز شورای اقتصاد اخذ و ضمانت دولت نیز برای این طرح ها موجود است.

وی تاکید کرد :این هشت طرح از بین 33 طرح انتخاب شده و زیر سازی عمده آنها بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در بین این طرح ها راه آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان اولویت بالاتری دارد زیرا بالاترین حجم ترافیک در طول سال مربوط به این مسیر است. 

استفاده از این خبر تنها با ذکر منبع و لینک مجاز است

شما در باره اين خبر چه فكر ميكنيد؟

نظر خودتان را در باره این خبر به همه بگویید

: براي نظر گذاشتن با فشردن لينك زير لاگين كنيد

Login



افرادی که ممکن است به آنها علاقه مند باشید