×
اطلاعات بیشتر باشه، مرسی برای ارائه بهترین تجربه کاربری به شما، ما از کوکی ها استفاده میکنیم
پرينت خبر

تالار وحدت رنگ شادی اصیل ایرانی را به خود دید


پنجشنبه 30 بهمن 1393 11:46:55 AM 

اخبار گوهردشت


  شامگاه گذشته سالن انتظار تالار وحدت با حضور افرادی که لباس‌های شاد محلی به تن کرده و منتظر شروع اجرای گروه سازینه بودند رنگ و بویی دیگر به خود گرفته بود.

شروع مراسم با نمایش فیلم مستندی درباره پروین بهمنی چهره شاخص موسیقی قشقایی آغاز شد و با تشویق مداوم تماشاگران ادامه پیدا کرد.

مراسم تجلیل از احیاگر لالایی‌های ایل قشقایی با حضور علی مرادخانی (معاون هنری وزیر ارشاد) و رییس انجمن موسیقی برای اهدای لوح یادبود به بهمنی برپا شد.

محمد اسکندری - شاعر و شاهنامه‌خوان پیشکسوت - هم به نمایندگی از ایل قشقایی روی سن حضور پیدا کرد و سپس از پروین بهمنی که این روزها به دلیل شیمی‌درمانی اندکی کسالت دارد، دعوت شد تا روی صحنه بیاید.

وی با کمک پسرش روی سن آمد و تمام تماشاگران به احترام او به پا خاستند.

بهمنی پس از دریافت لوح یادبودش رو به تماشاگران تالار وحدت گفت: خیر مقدم می‌گویم به همه قشقایی‌ها، ایلیاتی‌ها و فرهنگ‌دوستانی که همیشه ما را تشویق کرده‌اند که اگر آن‌ها نبودند ما هرگز نمی‌توانستیم کاری انجام دهیم. در این چند دهه مسوولانی مثل آقای مرادخانی و فرید سلمانیان که نمی‌توانم از او یاد نکنم مرا بسیار تشویق کردند. می‌خواهم بگویم من فقط خودم نبودم. همچنین از جوانان پرشور قشقایی که با تشویق‌ها، پیامک‌ها و محبت‌هایشان ما را یاری کردند و حتی در مورد بیماری من تأثیرگذار بودند هم سپاسگزارم.

*** هویت یک شهر افرادش هستند نه برج‌ها و ماشین‌هایش

در ادامه این مراسم مرادخانی پشت میکروفن قرار گرفت و گفت: از همه شما تشکر می‌کنم از این شوقی که برای بزرگداشت بزرگان و کسانی که برای فرهنگ و هنر این مملکت عمر و سرمایه‌شان را صرف کردند، دارید. هویت را با افراد یک شهر می‌شناسند نه با برج‌ها و ماشین‌هایش. هویت یک سرزمین وابسته به کسانی است که با وجود سختی‌ها و کاستی‌ها از فرهنگ خود پاسداری می‌کنند و در این راه زحمت می‌کشند. من خانم بهمنی را سال‌هاست می‌شناسم و شاهد زحمات شایان او بوده‌ام. باید افتخار کنیم به داشتن چنین بزرگانی و از شما هم تشکر می‌کنم که برای تقدیر از چنین چهره‌هایی در اینجا حضور پیدا کرده‌اید.

پس از اجرای مراسم شب بزرگداشت پروین بهمنی، گروه «سازینه» کار خود را آغاز کرد و قطعات شاد محلی را یکی پس از دیگری و بدون وقفه به مخاطبانش عرضه کرد.

هر چه به شور و حرارت اجرا اضافه می‌شد، تعداد دوربین‌ها و گوشی‌هایی که از مراسم فیلم می‌گرفتند هم بیشتر می‌شد.

«سازینه» در بخش‌هایی از اجرای جشنواره‌ای خود، قطعاتی از موسیقی بومی اقوام مختلف لُر، کرد، خراسانی، شاهسون، قشقایی، آذری، بوشهری و گیلانی را توسط نوازندگان و خوانندگان کهنه‌کار موسیقی محلی عرضه کرد و لحظه لحظه بر هیجان تماشاگران افزود.

رقص‌های ایل شاهسون، تارنوازی عاشیق احد ملکی علیشاه، سرنا نوازی احسان عبدی‌پور،‌ رقص با دستمان شاهسون‌ها و نوازندگی ساز نی‌انبان از پررنگ‌ترین بخش‌های اجرای شامگاه گذشته «سازینه» بود که تماشاگران را تماما از آن خود کرد.

گروهی که با لباس‌های محلی در سالن حاضر شده بودند، هم گاه با هم صدایی و گاهی با کل کشیدن و دست زدن، اعضای گروه «سازینه» را همراهی می‌کردند و شور و حال اجرا را برای دیگر تماشاگران دوچندان می‌کردند.

***

پیمان بزرگ‌نیا در پایان رو به مخاطبانش گفت: تا جنوب ایران سفر کردیم تا بخش عظیمی از فرهنگ این خاک و بوم را به شما نشان دهیم. گروه «سازینه» سعی داشت به بخش‌های اصیلی از موسیقی نواحی بپردازد. در این راستا در خدمت اساتید بزرگی هستیم شاید آخرین بازماندگان موسیقی نواحی ایران باشند.

وی سپس تک‌تک اعضای گروه و دستاوردهای فرهنگی، هنری و پژوهشی ایشان را معرفی کرد و تماشاگران با همدلی تمام آن‌ها را تشویق کردند.

بر اساس این گزارش،‌پروین بهمنی خواننده، محقق،‌ پژوهشگر موسیقی و پژوهشگر فولکلورها و ادبیات فرهنگ شفاهی قشقایی متولد سال 1327 شیراز است.

وی که فارغ‌التحصیل دانش‌سرای تربیت معلم است، ‌آموختن آواز و موسیقی ایرانی را نزد هنگامه اخوان و موسیقی قشقایی را از محمدحسین کیانی، حبیب‌خان گرگین، پورغلامرضاخان بهمنی و محمدقلی خورشیدی آغاز کرد.

او همکاری بلندمدت پژوهشی با محمدرضا درویشی و دیگر پژوهشگران ملی و بین‌المللی همچون پرفسور علی کافکا سیالی و دانشگاه آتاترک و موسسه فرهنگی گونش وقفی و مراکز فولکور کشورهای ترک زبان دیگر را در پرونده کاری خود دارد.

بهمنی در سال 1380 گروه موسیقی حاوا را راه‌اندازی کرد و اکنون سرپرستی آن را بر عهده دارد.

گروه موسیقی نواحی «سازینه» به سرپرستی پیمان بزرگ‌نیا و با همکاری خانه موسیقی ایران در سال 1383 با هدف رونمایی و معرفی صحیح موسیقی نواحی ایران و به کارگیری و شناسایی خوانندگان و نوازندگان برجسته مناطق مختلف ایران تشکیل شد. مبنای کار این گروه براساس پژوهش‌های میدانی و مشورت و درایت پژوهشگران موسیقی نواحی ایران بوده است.

استفاده از این خبر تنها با ذکر منبع و لینک مجاز است

شما در باره اين خبر چه فكر ميكنيد؟

نظر خودتان را در باره این خبر به همه بگویید

: براي نظر گذاشتن با فشردن لينك زير لاگين كنيد

Login



افرادی که ممکن است به آنها علاقه مند باشید