×
اطلاعات بیشتر باشه، مرسی برای ارائه بهترین تجربه کاربری به شما، ما از کوکی ها استفاده میکنیم
پرينت خبر

جامعه‌شناس برزیلی: کوبا با مقاومت در برابر تحریم‌ها از سد بزرگ‌ترین قدرت امپریالیستی گذشت


شنبه 29 آذر 1393 10:21:48 AM 

اخبار گوهردشت


 «ا«اِمیر صادِر» جامعه شناس برزیلی و اندیشمند علوم سیاسی دانشگاه «استادیال ریودوژانیرو» با انتشار یادداشتی در شبکه خبری تلویزیونی «تله‌سور»، به بررسی ابعاد مختلف لغو تحریم‌های کوبا توسط آمریکا پرداخت.

آمریکا فکر می‌کرد با تحریم می‌تواند انقلاب کوبا را متوقف کند

مذاکرات اخیر کوبا و آمریکا که یکی دیگر از پیروزی‌های دولت انقلابی این کشور به شمار می‌رود نوید، دهنده روزهای خوبی برای مردم کوبا است.

این مذاکرات و نتایج آن شانس بزرگی برای کوبا بوده تا بتواند از شرایط سخت حاضر، خود را بیرون کشیده و آرامش را بار دیگر برای مردم به ارمغان بیاورد.

اواخر دوره ریاست جمهوری «بیل کلینتون» در آمریکا زمان اوج فعالیت‌های تروریستی علیه کوبا در این کشور بود که با ورود چند هواپیمای آمریکایی به داخل آن شدت بیشتری گرفته و در نهایت باعث افزایش تحریم‌های کاخ سفید علیه این کشور آمریکای مرکزی شد.

کوبا با مقاومت در برابر تحریم، از سد بزرگترین قدرت امپریالیستی گذشت

آمریکا با قطع روابط خود با کوبا و اعمال تحریم‌های فراوان تصور می‌کرد که می‌تواند از برقراری دولت جدید و پابرجایی انقلاب کوبا جلوگیری کرده و به اهداف خود دست پیدا کند، به همین دلیل با قطع خرید شکر و قند از کوبا این احتمال را داد که دولت از پس مخارج خود برنیامده و قطعا سرنگون خواهد شد.

پس از این واقعه بسیاری از بورژوازی‌های کوبایی ناامید شده و به «میامی» یکی از ایالت‌های آمریکا رفته و به انتظار از پا درآمدن دولت «فیدل کاسترو» رهبر انقلاب کوبا شدند.

کوبا طی این مدت رنج‌های بسیاری را متحمل شد چرا که پس از آمریکا تعداد زیادی از کشورهای آمریکای لاتین نیز روابط خود و خرید قند و شکر را از این کشور قطع کردند.

از این رو کوبا از سال 1961 تاکنون از مشکلات فراوانی از جمله محاصره دریایی از سال 1962،بروز حملات تروریستی در کشور، حمله‌های فراوان با هدف کشتن «فیدل کاسترو» و تحریم‌های اقتصادی بسیار زیاد رنج می‌برد.

اما نکته قابل اهمیت با وجود تمامی این مشکلات آن است که دولت کوبا به همراه تمامی ملت در برابر این مشکلات مقاومت کرده و توانست به پیروزی‌های زیادی دست پیدا کند.

این در حالی بود که اتحاد جماهیر شوروی در آن زمان با خرید شکر و قند از کوبا و همچنین وارد کردن نفت به این کشور سعی در شکستن حصار تحریم‌های آن داشت، هیچکس تصویر باشکوه ورود کشتی بزرگ روسی به یکی از بندرهای کوبا را که فقط 90 مایل با مرز آبی آمریکا فاصله داشت را فراموش نمی‌کند.

با گذشت زمان کشورهای منطقه که تا قبل روابط خود با کوبا را قطع کرده بودند از موضع خود بازگشته و آن را مجددا آغاز کردند.

این کشورها ابتدا به احیای روابط دیپلماتیک و سپس اقتصادی و تجاری پرداختند و حالا کوبا، این کشور آمریکای مرکزی علی‌رغم تمامی مشکلات و سختی‌ها توانست مانند گذشته موفقیت‌های بسیاری را به طور همزمان کسب کند.

کوبا با مقاومت در برابر تحریم‌ها از سد بزرگترین قدرت امپریالیستی جهان گذشت

از سویی توانست با مقاومت در برابر کلیه تحریم‌ها حصار آن‌ها را شکسته و در برابر بزرگترین قدرت امپریالیستی جهان پیروز شود تا جایی که حتی روابط دیپلماتیکی خود را با آن مجددا از سر گیرد و از سویی دیگر نیز توانست به همراه این پیروزی، افتخار دیگری در بازگشت زندانی‌های کوبایی به کشور را نصیب خود کند.

پس از این وقایع قطعاً مسئله بعدی برای مذاکره بین این 2 کشور مسئله زندان گوآنتانامو است که آمریکا سال‌ها پیش به بهانه آرام کردن تنش بین اسپانیا و کوبا آن را در این کشور بنا کرد.

این پایگاه نظامی هنوز در کوبا پابرجا بوده و به عنوان آثاری از آمریکا در اشغال این کشور هنوز مشکلی برای آن تلقی می‌شود.

«باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا باید پس ازسرگیری روابط و بازشدن مجدد سفارتها در 2 کشور  به شکست خود اقرار کرده و اعلام کند که استراتژی کاخ سفید در فروپاشی دولت کوبا با اعمال تحریم و انجام اقدامات تروریستی بی‌ثمر بوده است.

و این‌گونه آخرین برگ از دفتر جنگ سرد کوبا بسته شده و مسائل دیگری با بازیگران جدید وارد صحنه خواهند شد.

مهم آن است که این دفتر با بهترین نتایج به نفع کوبا و تمامی کسانی که همواره این تحریم‌های ناعادلانه را محکوم کردند به پایان می‌رسد.

 

 

استفاده از این خبر تنها با ذکر منبع و لینک مجاز است

شما در باره اين خبر چه فكر ميكنيد؟

نظر خودتان را در باره این خبر به همه بگویید

: براي نظر گذاشتن با فشردن لينك زير لاگين كنيد

Login



افرادی که ممکن است به آنها علاقه مند باشید