×
اطلاعات بیشتر باشه، مرسی برای ارائه بهترین تجربه کاربری به شما، ما از کوکی ها استفاده میکنیم
پرينت خبر

‌چرا از شادی و نشاط استقبال نمی‌کنیم؟ ‌


سه شنبه 12 اسفند 1393 11:22:40 AM 

اخبار گوهردشت


 «شهریار مهردادی» مدیر کل بهزیستی در چهارمین نشست تخصصی جوانان با مسئولان که به همت انجمن «جوانان هدف‌دار فردا» برگزار شد، اظهار کرد: سازمان بهزیستی مباحث فرهنگی و پیشگیری از معلولیت‌ها، اعتیاد، آسیب‌های اجتماعی، توانمندسازی معلولین را از طریق حوزه‌های 5 گانه معاونت‌های اجتماعی، توانبخشی، مشارکت‌های مردمی، فرهنگی و پیشگیری انجام می‌دهد.

مدیرکل بهزیستی استان ایلام با بیان اینکه سازمان بهزیستی با 152 ماموریت و 600 پرسنل کاری در حال انجام و پیشبرد برنامه‌ها در راستای پیشگیری از آسیب‌ها است، ادامه داد: بهزیستی در جهت تحقق شعار سال 93 و در جهت پیشگیری از مشلات اجتماعی با دستگاه‌های مختلف در ارتباط قرار گرفته است که سازمان‌های مردم نهاد را برای پیگیری مباحث پیشگیرانه تشکیل داده است و اولویت همکاری را بر نهادهای قرار می‌دهیم که به صورت تخصصی آسیب‌های اجتماعی را بررسی کنند.

مهردادی تصریح کرد: کمک‌های سازمان‌های مردم نهاد به عنوان بازوان توانمند مدیران امکان توانمندسازی و استقلال کاری را با کمترین هزینه و انرژی بالا فراهم می‌آورد چون‌که سمن‌ها توان آسیب‌شناسی بیشتری را دارند.

وی ادامه داد: تاسیس یک سمن همانند تولد یک نوزاد است که به مرور زمان بزرگ می‌شود و جهت پیدا می‌کند پس باید هنگام رشد دستش را گرفت تا بزرگ شود و امور محوله را بر اساس آنچه آموخته است انجام دهد و سازمان بهزیستی هیچ محدودیتی برای برون سپاری فعالیت‌ها به سمن‌های خارج از اداره کل ندارد، اما باید اهداف سازمان‌های مردم نهاد هم‌راستا با برنامه‌های بهزیستی باشد.

مهردادی با اشاره به اینکه مجوزها براساس آیین‌نامه کشوری بهزیستی صادر می‌شود و اینکه مدیریت کنترل انرژی در حال اجرایی کردن است، در مورد چیدمان سازمان بهزیستی گفت: بهزیستی استان ایلام در دوران فعالیت 30 ساله چنین ساختاری را داشته است اما مناسب‌سازی که هدف مدیریت نیز هست در دستور کار قرار گرفته است که در جهت رفاه حال معلولین با تعبیه آسانسور و بعضی تغییرات دیگر این شرایط مناسب را فراهم کنیم.

وی با تاکید بر اینکه برنامه‌های متنوعی از جمله نشاط و جنگ شادی در جهت پیشگیری از خودکشی و افسردگی در ساختار بهزیستی تعریف شده است، اما باید بپذیریم که در استان ایلام فرهنگ شادی را پذیرا نیستیم و غم‌باری را بیشتر می‌پسندیم، تاکید کرد: به عنوان نمونه در جشنواره اخیر تئاتر به دلیل دعوت یکی از هنرمندان برجسته ملی در جهت حضور بیشتر مردمی و ایجاد فضای شاد و مفرح با موجی از مخالفت‌ها روبرو شد، در حالی‌که هر چه سعی کردیم به جامعه هدف بقبولانیم به دنبال تغییر نگرش‌ها هستیم، اما عده‌ای پذیرا نبودند، این نمونه نشان از عدم شاد بودن افراد و اقدام به خودکشی است.

مهردادی افزود: در بحث زوار عتبات عالیات مشاهده شد دور هم جمع شدن و انجام فعالیت‌های گروهی میزان خودکشی را به میزان زیادی کاهش داد اما وجود فضای غم‌بار بر جامعه این میزان را افزایش داده است البته نباید ناکامی افراد در بروز احساسات و انرژی‌های بدنی به دلیل فقدان پارک، سینما، ورزشگاه، جنگ‌های شادی و... نادیده گرفت تا با انباشت ناکامی‌ها شاهد افسردگی و در نهایت خودکشی باشیم.

این مسئول در پایان اضافه کرد: در اجرای برنامه‌های بهزیستی با توجه به جامعه هدف ابتدا نیازسنجی می‌شود، سپس برنامه‌ها را اولویت‌بندی کرده و متقاضی اجرای برنامه‌ها می‌شویم، بعد از این مرحله نوع عملکردها را ارزیابی کرده و در نتیجه امور مورد نظر را به سازمان‌هایی که تخصصی‌تر و هم‌سو با اهداف این نهاد هستند، در اولویت واگذاری طرح‌ها قرار می‌دهیم.

«شاپور کردی» معاون فرهنگی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی استان ایلام در این نشست اظهار کرد: بهزیستی 60 سازمان مردم نهاد فعال دارد که انتظار بر وجود 6 هزار عضو هست در صورتی‌که یک یا دو نفر بیشتر این سمن‌ها را اداره نمی‌کنند. حال اینکه کدام‌ یک از سمن‌ها نقشه محله زندگی خود را در جهت ارزیابی آسیب‌های آن منطقه و ارایه طرح به بهزیستی مورد بررسی قرار داده است؟

وی با طرح این سوال که سمن‌هایی که باید عضوگیری و طرح آموزشی محلات را بر عهده بگیریند، چه زمانی طرحی در بخش پیشگیری به ما ارایه داده‌اند؟ یا راهی برای تزریق شادی عنوان شده است، خاطر نشان کرد: طرح این سوال که آیا جنگ‌های شادی موقتی منجر به شادی پایدار در جامعه خواهد شد یا نه؟ نیاز به توانمندسازی در افراد را تداعی می‌کند تا شادی‌های محیطی را بگیرند و زمینه‌های شادی پایدار را فراهم کنند.

این روان‌شناس در بحث فقدان آموزش گفت: سال گذشته در حوزه اجتماعی به 13 هزار نفر آموزش چهره به چهره داده شده است و این نمی‌تواند به معنای فقدان آموزش باشد.

وی با اشاره به اینکه صددرصد امور پیشگیرانه از طریق سازمان‌های مردم نهاد و تحت نظارت کارشناسان بهزیستی انجام می‌شود، تصریح کرد: در حوزه فرهنگی و پیشگیری سعی بر تمرکز بر روی عوامل محافظتی از سنین مهدکودک تا دوران سالمندی است که با برنامه‌های همچون آموزش مهارت‌های زندگی، مشاوره ازدواج، سبک زندگی و... همراه است.

«زهرا همتی» معاون امور اجتماعی بهزیستی استان ایلام گفت: بسیاری از سازمان‌های مردم نهاد معنی مشارکت را نمی‌دانند و با هدف سودآوری و منفعت فردی به دنبال تشکیل سمن هستند، چرا که خواهان زندگی "من بهتر زندگی کنم" هستند در حالی‌که نمی‌دانیم شهروند فعال به چه کسی گفته می‌شود؟ به حق و حقوق خود واقف نیستیم‌ و حتی نمی‌دانیم از ارگان‌های مختلف چگونه حق و حقوق خود را مطالبه کنیم.

همتی با بیان اینکه سازمان‌های مردم باید براساس نیاز محله زندگی خود شکل گیرد و آموزش‌های لازم را دریافت کند، اضافه کرد: سمن‌ها باید آسیب برجسته محله خود را شناسایی کرده و با دریافت اطلاعات مورد نیاز، یافته‌ها را به کارشناسان مرتبط منتقل کرده تا در خصوص کاهش آسیب چاره اندیشی شود.

وی در مورد آموزش گفت: معنی آموزش ابتدا باید برای شهروندان نهادینه گردد بعد وارد عمل شد و گرنه انتظار می‌رود آموزش‌های 24 ساعته در 6 ساعت ارایه گردد و نتیجه مطلوب نیز گرفته شود.

«محمد محمدیان شمالی» کارشناس و مجری نشست تخصصی جوانان با مسوولان گفت: کشور ایران و بویژه استان ایلام دوران گذار و عبور سنت از مدرنیته را نظاره‌گر است که اگر پیامدهای همچون سایر کشورها را برای آن در نظر بگیریم، یقیناً نتایج وحشتناکی را ملاحضه می‌کنیم، بخصوص اینکه استان ایلام آداب و رسوم و اقلیم خاص خود را دارد که درصد آسیب‌ها را افزایش می‌دهد.

وی به مهاجرت روستا به شهر یا از شهر به شهرهای بزرگ کشور به عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی استان ایلام اشاره کرد و ادامه داد: مهاجرت از زندگی ساده روستایی و مشکلات زندگی شهری منجر به بروز آسیب‌ها و بزه‌ها می‌شود، همچنین خودکشی که تبدیل به تابو در استان ایلام شده است، یکی دیگر از آسیب‌های بارز است که می‌توان با ترزیق فرهنگ شادی در اجتماع درصد این آسیب‌ها را کاهش داد که در این راستا می‌توان از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم نهاد استفاده کرد.

شمالی با طرح چند سوال گفت: سازمان بهزیستی چه تسهیلاتی به سازمان‌های مردم نهاد خارج از حوزه فعالیت خود می‌دهد؟ و اینکه برای ممیزی انرژی به عنوان یکی از آیتم‌های که می‌تواند به بهترین نحو از سوی سازمان‌های مدم نهاد شکل گیرد، چه اقداماتی تاکنون انجام شده است؟

«محمدرضا خدری» دبیر انجمن نیک‌آفرینان مهرنگار در نشست تخصصی جوانان با مسئولین چند سوال را مطرح کرد:

1- آیا سازمان بهزیستی با سای سازمان‌های مردم نهاد به غیر از سمن‌های که مجوز خود را از اداره کل بهزیستی گرفته است، همکاری می‌کند؟

2- علاوه بر روند صدور مجوز برای متقاضیان، سمن‌ها چگونه اعتماد مسوولین را می‌گیرند؟

3- چه اقداماتی برای تعامل سازمان‌های مردم نهاد فرهنگی هنری شده است؟

4- سازمان‌های مردم نهاد در چه حوزه‌هایی می‌توانند به سازمان بهزیستی کمک کنند؟

در ادامه «زینب محمدی» دبیر انجمن جوانان مبتکر زاگرس گفت: طراحی سامانه و ایجاد بانک اطلاعاتی مددجویان، آموزش رباتیک، طراحی سامانه‌های الکترونیکی، آموزش استفاده از سامانه در جهت جلوگیری از مراجعه مددجویان به بهزیستی، تغییر چیدمان سازمان و متناسب‌سازی محیط فیزیکی با وضعیت معلولین از جمله فعالیت‌هایی است که سازمان‌های مردم نهاد در ارتباط با بهزیستی ایلام می‌تواند وارد همکاری شود.

«سجاد صیدی» سردبیر و خبرنگار هفته‌نامه صبح ایلام در مورد فقدان آموزش و عدم رغبت مردم به آموزش‌پذیری سخن به میان آورد و گفت: آموزش‌ناپذیری یکی از آسیب‌های است که باید در رأس مراکز آموزشی قرار گیرد و دلایل اصلی آن بررسی و چاره‌اندیشی گردد.

صیدی با بیان اینکه مردمی بودن ذات سمن‌ها است پس چرا در مورد ایل‌گرایی یا قبیله گرایی عملی انجام نمی‌گیرد؟ ‌ افزود: سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند جمع کثیری از ایلات و طوایف را دور هم جمع کنند و در راستای اهداف دستگاه‌های مختلف از جمله بهزیستی وارد عمل شوند.

وی افزود: ذهن شهروند باید شفاف و آموزش دیده باشد و از اطلاعات قطره چکانی در این زمینه پرهیز گردد، از طرفی مردم نیز مطالعات خود را افزایش دهند تا سطح آسیب‌ها کاهش یابد.

«ملوک پیرزادیان» یکی از دبیران انجمن مردم نهاد اضافه کرد: هر کدام از سمن‌ها در جهت پیشگیری از یک آسیب اجتماعی شکل گرفته است و رسالت آن ایفای نقش بین مردم و دولت است، بدین لحاظ نیز سمن‌ها موظف به انتقال اطلاعات صحیح از طریق برنامه‌های آموزشی به عموم هستند.

وی با بیان اینکه انجمن‌ها براساس نیاز و شرایط بومی منطقه شکل می‌گیرند، افزود: سازمان‌های مردم نهاد براساس توانمندی‌ها و از طریق بانک اطلاعاتی که در اختیار دارند، می‌توانند طرح‌های آموزشی مناسبی را به اجرا درآورند.

به گزارش ایسنا، «وحید ملکشاهی‌نژاد» دبیر انجمن «جوانان هدفدار فردا» ایجاد فضای تعاملی بین مدیران دوایر دولتی با سازمان‌های مردم نهاد عنوان و اظهار کرد: سازمان‌های مردم نهاد توانمندی لازم را جهت همکاری با مدیران در اجرای اهداف سازمانی آنها دارند.

وی همکاری سازمان‌های مردم نهاد غیر بهزیستی با سازمان‌های بهزیستی استان مرتبط با اهداف بهزیستی استان ایلام، همکاری سازمان‌های مردم نهاد بدون مشکل ذیحسابی، اما با اهداف سازمان‌ بهزیستی باید وجود داشته ‌و مرتبط باشد، برگزاری نشست‌ها و سمینارها و نمایشگاه‌ها در خصوص آسیب‌های اجتماعی با سازمان‌های مردم نهاد چه حوزه بهزیستی و چه حوزه غیر بهزیستی، برگزاری برنامه‌های نشاط اجتماعی از جمله تئاتر خیابانی، صحنه‌ای در شهر ایلام، شهرستان‌ها و روستاها یا کنسرت‌های موسیقی و... با سازمان‌های مردم نهاد یا جامعه هدف‌، مشاور گرفتن از سازمان‌های مردم نهاد در حوزه بهزیستی و غیر بهزیستی برای اداره کل بهزیستی استان ایلام را از مصوبات این جلسه عنوان کرد.

استفاده از این خبر تنها با ذکر منبع و لینک مجاز است

شما در باره اين خبر چه فكر ميكنيد؟

نظر خودتان را در باره این خبر به همه بگویید

: براي نظر گذاشتن با فشردن لينك زير لاگين كنيد

Login



افرادی که ممکن است به آنها علاقه مند باشید