×
اطلاعات بیشتر باشه، مرسی برای ارائه بهترین تجربه کاربری به شما، ما از کوکی ها استفاده میکنیم
پرينت خبر

تأثیرات مثبت و منفی رسانه های اجتماعی بر روابط چیست؟


پنجشنبه 6 مرداد 1401 9:05:30 PM 

اخبار گوهردشت


 

رسانه‌های اجتماعی به ما این امکان را می‌دهند که در زندگی افرادی که به آنها اهمیت می‌دهیم، از جمله شرکای خود، آگاه‌تر و درگیر باشیم. ما می توانیم راحت تر با آنها ارتباط برقرار کنیم و اتفاقات روزانه آنها را ببینیم و احساس ارتباط بیشتری کنیم. با این حال، می‌تواند بر سلامت روان و روابط تأثیر منفی بگذارد، زیرا باعث می‌شود افراد از آنچه می‌بینند یا آنچه شریک زندگی برای به اشتراک گذاشتن انتخاب می‌کند، ناراحت شوند.

رسانه های اجتماعی همچنین این امکان را برای ما فراهم کرده اند که ارتباط خود را با جهان به اشتراک بگذاریم. این نیز می تواند مثبت یا منفی باشد. اشتراک گذاری بیش از حد در رسانه های اجتماعی می تواند صمیمیت در یک رابطه را کاهش دهد و اشتراک گذاری کم می تواند باعث شود دیگران صحت آن را زیر سوال ببرند. یافتن یک تعادل سالم بین به اشتراک گذاری زیاد و به اشتراک گذاری نکردن کافی برای یک رابطه سالم مهم است

اثرات منفی :

اگرچه رسانه های اجتماعی مزایای مثبت زیادی دارند، اما این پتانسیل را دارند که یک رابطه را خراب کنند. برخی از تأثیرات منفی رسانه های اجتماعی بر روابط شامل کاهش زمان با شریک زندگی، از دست رفتن ارتباطات، حسادت، تعارض ناشی از اختلافات یا احساسات جریحه دار، و مقایسه های منفی است.

 

کاهش زمان با یک شریک

رسانه های اجتماعی همچنین می توانند با کاهش توجه و کیفیت زمان صرف شده با یکدیگر بر روابط تأثیر بگذارند. طبق یک مطالعه اخیر، اثرات منفی رسانه‌های اجتماعی بر روابط، حواس‌پرتی، تحریک‌پذیری و کاهش زمان کیفیت است. ۲ اگر شخصی غرق در یک سایت رسانه‌های اجتماعی باشد، احتمالاً در صورت قطع شدن شریک زندگی، او را از دست می‌دهد یا با او عصبانی می‌شود. .

همه ما تجربه پریدن روی صفحه نمایش را برای «فقط یک دقیقه» داشته ایم تا متوجه شویم که یک ساعت قبل از اینکه متوجه شویم گذشته است. صفحه‌نمایش‌ها و به‌ویژه رسانه‌های اجتماعی تمایل دارند ما را بمکبند، حواسمان را از محیط اطرافمان پرت کنند و زمان را به سرعت بگذرانند. این زمانی است که در زمان حال با افراد اطرافمان، از جمله یکی دیگر از افراد مهم سپری می شد. چه بخواهیم و چه نخواهیم، ​​رسانه های اجتماعی باعث کاهش کیفیت زمان صرف شده در یک رابطه می شود که می تواند رضایت و احساس ارتباط ما را کاهش دهد - و در نهایت منجر به اعتیاد به رسانه های اجتماعی در صورت عدم کنترل شود.

 

مقایسه های منفی

رسانه های اجتماعی مقایسه منفی رابطه خود را با سایر روابط یا شریک زندگی خود را با افرادی که در رسانه های اجتماعی می بینیم بسیار آسان تر می کنند. این می تواند بر تعهد ما به رابطه مان تأثیر بگذارد که می تواند منجر به خیانت و احتمالاً حتی از بین رفتن رابطه شود.

بر اساس یک مطالعه اخیر، هر چه رسانه های اجتماعی نقش بزرگتری در زندگی افراد ایفا کنند، روابط عاشقانه آنها کمتر رضایت بخش است. 3 ممکن است افراد ببینند که در روابط دیگر چه اتفاقی می افتد و آرزو کنند که آنها نیز همین کار را داشته باشند و باعث کاهش رضایت از رابطه شود. این اغلب یک مقایسه اشتباه است. مردم معمولاً جنبه های منفی رابطه خود را در شبکه های اجتماعی نشان نمی دهند، فقط جنبه های مثبت را نشان می دهند.

 

پیشنهادات از دست رفته

در روابط، همه ما آنچه را که دکتر جان گاتمن «مناقصه» برای اتصال می‌نامد انجام می‌دهیم. این می تواند به سادگی پرسیدن یک سوال از شریک زندگی مان یا گرفتن دست او باشد، یا می تواند بیشتر درگیر باشد، مانند جستجوی حمایت عاطفی از شریک زندگی مان در شرایط دشواری. صرف نظر از پیشنهاد، یک شریک می تواند یا به سمت شما برگردد (یعنی به پیشنهاد پاسخ مثبت می دهد)، روی برگرداند (یعنی عمدا یا ناخواسته نادیده می گیرد)، یا مخالف (یعنی به پیشنهادی پاسخ منفی می دهد).

در هر رابطه ای پیشنهادات از دست رفته وجود دارد، اما تحقیقات انجام شده توسط دکتر جان گاتمن نشان داد که در روابط سالم، زوج ها در حدود 86 درصد مواقع به پیشنهادات یکدیگر پاسخ مثبت می دهند.4 چیزی که من در کار خود با زوج ها زیاد می شنوم این است که مردم اغلب اوقات زمانی که شبکه های اجتماعی حواسشان پرت می شود، پیشنهادات شریک خود را از دست بدهند.

اگرچه این معمولاً یک دور زدن غیرعمدی است، اما روی شریک زندگی شما همان تأثیری را دارد که رویگردانی عمدی دارد، یعنی اینکه باعث می‌شود آنها احساس اهمیت کمتری نسبت به رسانه‌های اجتماعی کنند. اگرچه یک پیشنهاد از دست رفته در اینجا و آنجا تأثیر منفی زیادی بر رابطه نخواهد داشت، اما اگر این به یک عادت تبدیل شود، می تواند اثرات مخرب پایداری بر رابطه شما داشته باشد.

 

حسادت

حسادت معمولاً از تعامل با کسی که در آن جذابیت بالقوه یا تعاملات مداوم با افراد سابق وجود دارد نشات می‌گیرد. شما ممکن است تعاملی بین شریک زندگی خود و کسی که ممکن است جذب او شود ببینید و چیزی را بین آنها تفسیر کنید که ممکن است وجود داشته باشد یا نباشد.

رسانه‌های اجتماعی همچنین ممکن است باعث "حسادت عطف به ماسبق" شوند، که زمانی رخ می‌دهد که یک فرد از تاریخچه عاشقانه شریک زندگی خود احساس ناراحتی کند، علیرغم اینکه شرکای سابق عاملی در رابطه فعلی نیستند. مقایسه خود با شریک سابق خود)، یا عدم اطمینان، که با دیدن گذشته شریک زندگی خود در رسانه های اجتماعی رخ می دهد، باعث می شود ثبات رابطه را زیر سوال ببرید.

 

تعارض ناشی از اختلافات یا احساسات آسیب دیده

ممکن است زوج‌ها در مورد باورهای متفاوت در مورد آنچه در رسانه‌های اجتماعی قابل قبول است، دچار تعارض شوند. به عنوان مثال، ممکن است به مسدود کردن افراد سابق از رسانه های اجتماعی اعتقاد داشته باشید در حالی که شریک زندگی شما مخالف است. یا ممکن است چیزی را پست کنید که شریک زندگی شما نمی‌خواست به اشتراک گذاشته شود یا برعکس. یا، ممکن است چیزی را پست نکنید که شریک زندگی شما آرزو دارد که شما به اشتراک بگذارید. همه این اعمال می توانند به احساسات جریحه دار و درگیری احتمالی در رابطه منجر شوند.

اثرات مثبت :

اگرچه رسانه های اجتماعی این پتانسیل را دارند که بر روابط شما تأثیر منفی بگذارند، اما این پتانسیل را نیز دارند که بر روابط شما تأثیر مثبت بگذارند. بر اساس یک مطالعه، تأثیرات مثبت می تواند از طریق ابراز محبت و به اشتراک گذاری اطلاعات متقابل توسط شرکا اتفاق بیفتد.

علاوه بر این، برای زوج‌هایی که در یک رابطه از راه دور هستند یا باید برای مدتی از راه دور باشند، رسانه‌های اجتماعی می‌توانند به آنها کمک کنند که ارتباط بیشتری داشته باشند. آنها به راحتی به زندگی روزمره و لحظات یکدیگر دسترسی دارند که در غیر این صورت نمی توانستند از آنها مطلع باشند.

علائمی که نشان می دهد رسانه های اجتماعی بر روابط شما تأثیر می گذارد :

امیدواریم که رسانه های اجتماعی به طور مثبت (یا اصلاً) بر روابط شما تأثیر بگذارند. اما اگر شما هم مثل اکثر زوج ها هستید، شبکه های اجتماعی ممکن است به شکلی منفی بر رابطه شما تأثیر بگذارد. در این صورت، تشخیص زودهنگام علائم مهم است تا بتوانید قبل از وارد شدن آسیب بیش از حد اقدام کنید.

اگر شما یا شریک زندگیتان متوجه یکی از موارد زیر شوید، ممکن است روابط شما تحت تأثیر رسانه های اجتماعی قرار گیرد:

کاهش کیفیت زمان با هم (مخصوصاً عصرها، که باید زمانی باشد که شما دو نفر در پایان روز دوباره به هم متصل شوید)

احساس دوری یا قطع ارتباط بین شما دو نفر

یادگیری در مورد رویدادهای مهم زندگی که در دنیای شریک زندگی شما اتفاق می افتد، نه از طریق رسانه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی شریک زندگی خود را با وسواس بررسی کنید تا مطمئن شوید که او کاری را انجام نمی دهد که شما آن را قبول ندارید

افزایش درگیری در مورد استفاده از رسانه های اجتماعی، پست ها و غیره

رازداری بین شما دو نفر در مورد حساب های رسانه های اجتماعی، پست ها و غیره

استفاده از این خبر تنها با ذکر منبع و لینک مجاز است

شما در باره اين خبر چه فكر ميكنيد؟

نظر خودتان را در باره این خبر به همه بگویید

: براي نظر گذاشتن با فشردن لينك زير لاگين كنيد

Login



افرادی که ممکن است به آنها علاقه مند باشید