×
اطلاعات بیشتر باشه، مرسی برای ارائه بهترین تجربه کاربری به شما، ما از کوکی ها استفاده میکنیم
پرينت خبر

با حرف زدن نمی‌توان برای اقتصاد کاری کرد/نفت 100 دلاری دیگر تکرار نمی‌شود


دوشنبه 6 بهمن 1393 12:27:49 PM 

اخبار گوهردشت


 جمشید پژویان افزود:‌ وضعیت ایران از درآمدهای مالیاتی نسبت به کشورهای دنیا به جز برخی کشورهای شیخ نشین حوزه خلیج فارس که به درآمدهای نفتی متکی هستند نامطلوب است بنابراین در حال حاضر نیازمند یک بازنگری صحیح توسط متخصصان اقتصادی هستیم.

وی گفت: به دلیل ضعف نظام مالیات به ویژه نبود مالیات بر مجموع درآمد، سهم درآمدهای مالیاتی کم است. بعضی از ابزارهای سیاست گذاری که به وسیله مالیات‌ها می توانست انجام شود محقق نشد و در حال حاضر که از آن ضربه خورده‌ایم به خودمان آمده‌ایم.

رییس سابق شورای رقابت افزود: جایگزین کردن درآمدهایی مانند مالیات به جای درآمد نفتی یک شبه میسر نیست. اقتصاد زبان خودش را دارد و مسیر خودش را می رود و این اقتصاددانان هستند که وضعیت اقتصادی را درک می کنند.

پژویان افزود: اگر می خواهیم فکر اساسی برای اقتصاد و بودجه کشور کنیم باید از متخصصان و خبرگان اقتصاد عمومی مالیات استفاده شود تا بتوانند نقشه راه را ترسیم کنند و مجلس آن ها را تصویب و دولت اجرا کند تا برای همیشه از شر اتکا به نفت راحت شویم، زیرا دیگر نفت صد دلاری و بازار تقاضا برای نفت مثل گذشته وجود نخواهد داشت.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه تورم خود به خود کاهش پیدا کرده است گفت: تورم ایران به طور متوسط حدود 18 درصد در طول 35 سال گذشته بوده است به جز در سال‌های شوک اقتصادی مانند سال 1373 که تورم به 50 درصد رسید و در برخی سال‌ها نیز به 12 تا 14 درصد رسید، اما متوسط تورم ایران 18 درصد است یعنی نسبت به تورم متوسط دنیا رقم بالایی دارد.

وی بالا بودن نرخ تورم ایران نسبت به دنیا را ناشی از وجود مشکلات اقتصادی در کشور دانست که بخش عمده ای از آن از سمت عرضه است. کسری بودجه‌های دولت، چاپ اسکناس نیز عوامل مهمی از سمت تقاضا بودند ولی اگر عرضه به خوبی می توانست منبسط شود تورم می توانست کنترل شود.

پژویان خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی با رکودی که به دلیل شوک اقتصادی به کشور وارد شد رابطه دارد به عنوان مثال در اوایل دهه 60 یک سال به کلی صادرات نفت ما را متوقف کردند که نقش مهمی در منفی شدن رشد اقتصادی کشور داشت درحالی که سال بعد ایران توانست نفت را دوباره صادر کند. نسبت به سال قبل 22 درصد رشد داشتیم که همان برگشتن به روال‌های سال قبل بود.

رییس سابق شورای رقابت با ابراز خشنودی از کاهش تحریم های حمل و نقل دریایی و فروش نفت که در نتیجه مذاکرات بود، افزود: در این راستا به خودروسازان کمک شد که تولیداتشان را افزایش دهند، حمل و نقل دریایی نیز از رشد منفی به سمت رشد مثبت حرکت کرد و اثرات آن ها باعث مثبت شدن رشد اقتصادی چهار درصدی شد و این رشد لزوما به معنای رونق اقتصادی نیست.

وی همچنین رشد گمرکات را عامل مهمی در رشد اقتصادی دانست و گفت: در صورتی رشد گمرکات به رشد اقتصادی کمک می‌کند که تولیدات داخل کشور و همچنین صادرات افزایش پیدا کند.

پژویان درباره ورود نقدینگی به بورس و اینکه مسوولان بورسی خواستار ورود نقدینگی از سوی بانک مرکزی شدند، اظهار کرد: بورس باید کار خودش را انجام دهد، کار اصلی بورس خرید و فروش سهام است و کار اصلی بانک مرکزی ایجاد سهام‌های جدید نیست بلکه می تواند به بورس وارد شود و از طریق کارگزاران به خرید و فروش سهام بپردازد که ممکن است نوعی افزایش در قیمت سهام را به صورت حبابی ایجاد کند.

وی ادامه داد: شاخص بورس وقتی بالا می‌رود، باید واقعی باشد، یعنی باید شاهد عرضه سهام جدید در بازار باشیم و این سهام ارزش بالایی داشته باشد تا در نتیجه بالا رفتن شاخص یک علامت برای اقتصاد به سمت رونق و رشد باشد.

رییس سابق شورای رقابت گفت: برخی شرکت‌های جدید هستند که کالاهای با کیفیت بالا و مناسب تولید می کنند و قابلیت این را دارند که بازارهای داخلی در داخل و خارج کشور پیدا کنند در نتیجه ارزش سهام این شرکت ها بالا می رود واین سهام خریداری می‌شود و شاخص بورس علائم بالا رفتن را نشان می‌دهد.

پژویان در پایان ضمن مثبت ارزیابی کردن عملکرد بانک مرکزی گفت:‌بانک مرکزی موفق‌ترین بخش اقتصادی در دولت بوده است که یکی از دلایل موفقیت آن داشتن انضباط است و اقدام مثبتی که می تواند انجام دهد یکسان سازی نرخ ارز است. 

استفاده از این خبر تنها با ذکر منبع و لینک مجاز است

شما در باره اين خبر چه فكر ميكنيد؟

نظر خودتان را در باره این خبر به همه بگویید

: براي نظر گذاشتن با فشردن لينك زير لاگين كنيد

Login



افرادی که ممکن است به آنها علاقه مند باشید