×
اطلاعات بیشتر باشه، مرسی برای ارائه بهترین تجربه کاربری به شما، ما از کوکی ها استفاده میکنیم
پرينت خبر

گام جدید دانشمندان به سوی درمان سرماخوردگی با شکستن یک کد


یکشنبه 19 بهمن 1393 4:01:24 PM 

اخبار گوهردشت


 پزشکی مدرن پنی‌سیلین را کشف و از ژنوم انسان نقشه‌برداری کرد، اما علی‌رغم چنین پیشرفت‌های قابل‌توجهی، محققان هنوز در درمان سرماخوردگی ناتوان هستند.

محققان دانشگاه‌های لیدز و یورک به تازگی از کدی موسوم به ماشین انیگما  رمزگشایی کرده‌اند که موجب تکثیر گروه بزرگی از ویروس‌ها از جمله ویروس سرماخوردگی و ویروس فلج اطفال می‌شود؛ آن‌ها نشان داده‌اند که با مسدودکردن این کد می‌توان اجتماع ویروس را مختل و از بروز بیماری جلوگیری کرد.

این کشف می‌تواند مانع از بروز سرماخوردگی در بدن و انتقال آن از شخصی به شخص دیگر شود؛ با این حال، دستاورد جدید هنوز در حد نظریه است و در صورت عملی‌شدن، طیف وسیعی از بیماری‌ها را ریشه‌کن خواهد کرد.

دانشمندان از تحلیل رایانه‌ای برای آشکارسازی این کد استفاده کردند که در رشته‌های ماده‌ای ژنتیکی آر‌ان‌ای موجود در درون راینو‌ ویروس‌ها - رایج‌ترین عامل سرماخوردگی - پنهان شده‌ است؛ این ویروس‌ها شامل ویروس سرماخوردگی و نورو ویروس عامل استفراغ در زمستان، هپاتیت C، آنسفالیت یا التهاب مغزی ناشی از گزش کنه و حتی اچ‌آی‌وی هستند.

محققان امیدوارند با شکستن این کد، داروهایی را تولید کنند که مانع از تکثیر ویروس‌ها شده و به نابودشدن آنها در انزوا کمک کند.

دانشمندان این کد را به نام «ماشین انیگما» نام‌گذاری کردند که در طول جنگ جهانی دوم، پیغام‌های آلمانی‌ها را کدگذاری می‌کرد. گام بعدی محققان، اثبات نظریه‌ جدید در حیوانات است و در صورت موفقیت، محققان داروهایی را طراحی و آزمایش‌های بالینی را آغاز خواهند کرد. 

استفاده از این خبر تنها با ذکر منبع و لینک مجاز است

شما در باره اين خبر چه فكر ميكنيد؟

نظر خودتان را در باره این خبر به همه بگویید

: براي نظر گذاشتن با فشردن لينك زير لاگين كنيد

Login



افرادی که ممکن است به آنها علاقه مند باشید