×
اطلاعات بیشتر باشه، مرسی برای ارائه بهترین تجربه کاربری به شما، ما از کوکی ها استفاده میکنیم
پرينت خبر

گروه‌های زیرزمینی ماجراجو شناسایی شدند


چهارشنبه 6 اسفند 1393 11:09:58 PM 

اخبار گوهردشت


مجید محمدی، به عنوان یکی از اعضای این کمیته که زیر نظر کمیته طبیعت‌گردی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز فعالیت می‌کند به خبرنگار گردشگری ایسنا‌، گفت: تاکنون 43 گروه و شخص که فعالیت بدون مجوز و زیرزمینی در حوزه طبیعت‌گردی و سفرهای ماجراجویانه دارند‌، شناسایی شده‌اند که قرار است از طریق انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری معرفی شوند تا برخوردهای لازم از طریق پلیس فتا و اداره اماکن نیروی انتظامی با آن‌ها صورت گیرد.

در میان گروه‌های شناسایی‌شده افراد و گروه‌های فعال در حوزه کوهنوردی‌، اکوتوریسم‌، دوچرخه‌سواری، نجوم و آفرود دیده می‌شوند که از طریق کلوپ‌ها و رسانه‌های ورزشی، شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها مشغول تبلیغ و فروش تور هستند. همچنین به فعالیت "سرای محله‌ها" اشاره‌ای شده که آن‌ها نیز بدون ارتباط با آژانس‌های مجاز به تورگردانی اقدام می‌کنند که به دلیل هزینه ارزان این تورها اتفاقا با استقبال زیادی هم مواجهند.

همچنین در بین آن‌ها گروه‌هایی دیده می‌شوند که پیش‌تر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آن‌ها را شناسایی و به پلیس فتا و اداره اماکن به منظور برخورد قانونی معرفی کرده بود؛ اما این گروه‌ها بدون هیچ مانعی همچنان در حال فروش و اجرای تور هستند.

مجید محمدی راهنمای تور و مربی فدراسیون دوچرخه‌سواری درباره‌ی آسیبی که از ناحیه‌ فعالیت‌ گروه‌های زیرزمینی به گردشگری وارد می‌شود‌، توضیح داد: فعالیت زیرزمینی در هر بخشی آزاردهنده است. متاسفانه در آستانه نوروز اسامی گروه‌های جدیدی دیده و شنیده می‌شود که بدون داشتن مجوز از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خیلی راحت و بدون مانع در حوزه تخصصی گردشگری درحال فعالیت هستند.

او افزود: برخی از این اشخاص و یا گروه‌ها از نظر علمی و ایمنی صلاحیت انجام کار ندارند‌، حتی فرهنگ برخورد با مسافر را نمی‌دانند؛ ولی بیشتر مسافران این مسائل را نمی‌دانند و وقتی وارد این جمع‌ها و تورها می‌شوند تازه با مشکلات برخورد می‌کنند؛ اما چون با گروه غیرمجاز به سفر رفته‌اند هیچ ارگان و نهادی مسوولیت پاسخگویی به مشکلات آن‌ها را قبول نمی‌کند.

این راهنمای اکوتوریسم ادامه داد: سفر با این گروه‌های غیرمجاز همیشه به خاطر قیمت پایین‌تری که دارند برای مردم جذاب بوده است. قیمت همواره عامل جذاب و تعیین‌کننده‌ای در انتخاب مقصد و سفر است و معمولا همین ارزانی تمام انگیزه‌ یک شخص برای همراه شدن با گروه‌های غیرمجاز می‌شود.

او با تاکید بر این‌که گروه‌های غیرمجاز و زیرزمینی تجربه سفر را خراب می‌کنند، افزود: ما ظرفیت زیادی برای فعالیت‌های تخصصی گردشگری داریم؛ ولی گاه با دادن اطلاعات مخدوش و اشتباه باعث می‌شویم مردم خواسته‌های نامتناسب داشته باشند و سفرهای غیرمسوولانه و ناآگاهانه انجام دهند. برای آن عده هم که تمایل دارند سفر اصولی آگاهانه و مسوولانه داشته باشند تجربه‌ سفر و ذهنیت را با عرضه خدمات بی‌کیفیت و غیراستاندارد خراب می‌کنیم.

او اضافه کرد: بسیاری از آن‌هایی که تورهای طبیعت‌، تخصصی و ماجراجویانه برگزار می‌کنند معمولا برنامه‌ انحصاری ندارند و از روی سایرین کپی کرده‌اند. برای همین در این سفرها با اطلاعات، مسیرها و اسامی اشتباه، زمان‌بندی غیراصولی‌، عرضه خدمات غیراستاندارد و بدون ایمنی و گاه مسافران غیرمسوول مواجه می‌شویم.

محمدی گفت: ایمیل‌های تورهای آژانس ما برای بسیاری از مشتریان فرستاده می‌شود که در بین آن‌ها راهنمای تور هم وجود دارد، گاهی می‌بینیم برنامه سفرهایی که ما کلی برای شناسایی مسیر و منطقه‌ آن، تامین امکانات و خدمات قابل ارائه وقت و هزینه گذاشته‌ایم خیلی راحت در سایت‌های گروه‌های غیرمجاز و حتی مجاز کپی شده و نتیجه‌ کار این شده است که این روزها مناطق بکر و کمتر دست‌خورده از حضور انبوه مسافران‌، زباله‌ها و تخریب‌های آن‌ها دیگر در امان نیست.

او اضافه کرد: بیشتر این گروه‌ها با ارائه قیمت‌های ارزان فقط تبلیغات راه می‌اندازند و بیشتر مواقع نمی‌توانند به تعهدات‌شان در قبال مسافر عمل کنند و همه چیز را خراب می‌کنند. تمام اتفاقات ناگواری که امروزه در بسیاری از تورهای کوهنوردی‌، دوچرخه‌سواری و ماجراجویی در طبیعت رخ می‌دهد ناشی از همین مساله است؛ اتفاقاتی که به گوش ما مجریان تور می‌رسد؛ ولی متاسفانه مردم از آن بی‌خبرند. ما این اتفاقات را به مسوولان گزارش می‌کنیم و انتظار داریم برخورد قاطع و صریح با افراد متخلف صورت گیرد.

محمدی گفت: ما نمی‌توانیم با مردم کَل کَل کنیم که این گروه‌ها غیرمجازند، خدمات‌شان غیراصولی و بدون ایمنی است و با آن‌ها سفر نروید. چطور به مردم بگوییم تصاویری که در تبلیغات این گروه‌ها و اشخاص می‌بینند متعلق به خودشان نیست و از برنامه‌ها و مسیرهای ما کپی شده است. نمی‌توان گفت که بیشتر آن‌ها نیمه‌ راه با ما تماس می‌گیرند و اطلاعات مسیر و میان‌برها و اقامتگاه‌ها را می‌پرسند و اصلا نمی‌دانند برنامه‌ سفرهای ما چگونه تنظیم شده است که حالا می‌خواهند کپی آن را اجرا کنند.

وی اضافه کرد: بسیاری از مردم وقتی قیمت ارزان این سفرها را با آن تبلیغات رنگ و لعاب‌دار می‌بینند، جذب می‌شوند و به مسائل اصولی و استاندارد کمتر توجه دارند. البته مسافرانی هم هستند که تمایل دارند اصولی سفر را تجربه کنند و حاضرند به خاطر آن پول بیشتری بدهند.

این عضو کمیته طبیعت‌گردی انجمن صنفی‌ دفاتر خدمات مسافرتی تهران سپس با اشاره به تفاوت قیمت‌هایی که بین تورهای یک مقصد وجود دارد، اظهار کرد: ما چندی پیش تور پرنده‌نگری میانکاله را به قیمت 220 هزار تومان برگزار کردیم، در حالی که شخص دیگری همان تور را با 140 هزار تومان می‌خواست برگزار کند؛ اما طبق اطلاعاتی که از انجمن صنفی دارم این شخص از هر نفر 30 هزار تومان گرفت و بدون این‌که تور را اجرا کند‌، فرار کرد.

وی افزود: بعضی از آژانس‌های مجوزدار هم هستند که تورها را زیر قیمت اجرا می‌کنند‌؛ اما از خدمات‌شان می‌کاهند، مثلا تور دو شب کویر مصر را 140 هزار تومان اجرا می‌کنند که یک شب آن را مسافران مجبورند در اتوبوس بگذارنند و یک شب دیگر را هم در کاروانسرا اقامت دارند؛ ولی همین تور با عنوان دو شب کویر مصر فروخته می‌شود. وقتی به مجری تور برای این نحوه‌ اجرا و کیفیت معترض می‌شویم پاسخش این است که "مردم می‌خواهند و ما هم اجرا می‌کنیم"، مگر به خاطر خواست مردم باید به هر کار و شرایطی تن داد؟!

این راهنمای تور در ادامه استقبال از تورهای داخلی را خوب ارزیابی کرد و گفت: به خاطر گسترش روزافزون رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی‌، انتشار تصاویر و به اشتراک گذاشتن تجربیات‌، مخاطبان بیشتری جذب سفر در طبیعت شده‌اند، عده‌ای هم از سفرهای خارجی مثل ترکیه و تایلند دیگه خسته شده‌اند و می‌خواهند نقاط بکر ایران را ببینند‌، پس حتما لازم است به فعالیت‌ گروه‌های غیرمجاز و رقابت‌های ناسالم رسیدگی و این سفرها استانداردسازی شود تا مردم اصولی و آگاهانه سفر کنند. عرضه‌ کالا و خدمات کیفی بازتاب خوبی برای کل چرخه گردشگری و اقتصادی کشور دارد‌.

محمدی بیان کرد: مردم سفر کردن را دوست دارند، خیلی‌ها از شمال رفتن خسته شده‌اند، پس ما باید تلاش کنیم برنامه جدید سفر به مردم ارائه دهیم، در عین حالی که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باید در نظارت‌ها قوی عمل کند. همه ما باید در کنار یکدیگر تلاش کنیم تا اتفاقات خوبی در گردشگری داخلی رخ دهد.

استفاده از این خبر تنها با ذکر منبع و لینک مجاز است

شما در باره اين خبر چه فكر ميكنيد؟

نظر خودتان را در باره این خبر به همه بگویید

: براي نظر گذاشتن با فشردن لينك زير لاگين كنيد

Login



افرادی که ممکن است به آنها علاقه مند باشید