×
اطلاعات بیشتر باشه، مرسی برای ارائه بهترین تجربه کاربری به شما، ما از کوکی ها استفاده میکنیم
پرينت خبر

پرنس چارلز پایگاه نظامی انگلیس در بحرین را افتتاح می‌کند


یکشنبه 8 آبان 1395 3:58:48 PM 

اخبار گوهردشت


 به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، در پایگاه نظامی دریایی "اچ ام اس جفیر" حدود ۶۰۰ نظامی انگلیسی  مستقر می‌شوند و انگلیس درصدد تقویت حضور خود در منطقه و حفاظت از کشتی‌هایی است که نفت و گاز را از تنگه هرمز انتقال می‌دهند.

این پایگاه دریایی دائمی شراکت نظامی لندن با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را بیشتر می‌کند و به انگلیس اجازه ایفای نقش بیشتر را در منطقه می‌دهد.

هزینه احداث این پایگاه به بیش از ۳۷ میلیون پوند استرلینگ می‌رسد که بحرین ۳۰ میلیون آن را پرداخت کرده است و انگلیس نیز حدود ۷.۵ میلیون استرلینگ در این زمینه پرداخت کرده است و این نخستین پایگاه نظامی انگلیس در خاورمیانه از سال ۱۹۷۱ به شمار می‌آید.

روزنامه دیلی میل از منابع دیپلمات نقل کرده که این پایگاه از سوی نیروهای ویژه، ناوشکن‌ها، کشتی‌های پشتیبانی برای "مقابله با تندروها" در منطقه و همچنین "حمله علیه داعش" مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

منابع گفتند، این طرح ممکن است باعث کاهش هزینه‌ای به ارزش میلیون‌ها استرلینگی برای وزارت دفاع انگلیس شود، چراکه این نیروها مجبور به سفر و بازگشت به انگلیس نیستند.

این طرح به فیلیپ هاموند، وزیر دفاع وقت انگلیس در سال ۲۰۱۲ برای انبار کردن مهمات و کلید خوردن ماموریت محرمانه از آنجا ارائه شد.

این روزنامه نوشت، یکی از دلایل اصلی افتتاح این پایگاه این است که این پایگاه بخشی از عملیات اضطراری در صورت تلاش هر کشوری برای جلوگیری از عبور کشتی‌های تجاری انگلیس از تنگه هرمز باشد.

قابل ذکر است جدا شدن بحرین از ایران در روز ۲۲ مرداد ۱۳۵۰ با فشار انگلیس صورت‌پذیرفت و در ۲۵ آذر همان سال نیز، با عضویت در سازمان ملل متحد بحرین به عنوان یکصد و بیست و نهمین کشور عضو سازمان ملل متحد شناخته شد.[۱][۲] نظرسنجی استقلال بحرین به جای همه‌پرسی در فروردین ۱۳۴۹ با توافق دولت ایران و بریتانیا به توسط نمایندهٔ دبیرکل سازمان ملل متحد در بحرین برگزار شد. گزارش نماینده که در آن ادعا شده‌بود قریب به همهٔ مردم بحرین خواستار استقلال اند به تصویب شورای امنیت رسید و ۲۳ مرداد ۱۳۵۰ بحرین در بیانیه‌ای رسمی استقلال خود را اعلام کرد. نمایندهٔ دبیرکل که از ایران و انگلیس اختیار تمام گرفته‌بود از برخی قشرهای بحرین نظرخواهی کرد که خواهان کدام‌یک اند: پیوستن به ایران، تحت حمایت بریتانیا بودن، استقلال.

استفاده از این خبر تنها با ذکر منبع و لینک مجاز است

شما در باره اين خبر چه فكر ميكنيد؟

نظر خودتان را در باره این خبر به همه بگویید

: براي نظر گذاشتن با فشردن لينك زير لاگين كنيد

Login



افرادی که ممکن است به آنها علاقه مند باشید