×
اطلاعات بیشتر باشه، مرسی برای ارائه بهترین تجربه کاربری به شما، ما از کوکی ها استفاده میکنیم
پرينت خبر

تولید روزانه 8 تن ذرات معلق در پایتخت


چهارشنبه 24 دی 1393 1:52:08 PM 

اخبار گوهردشت


 دکتر وحید حسینی صبح امروز در همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صوت با بیان اینکه همیشه همگان به وضعیت ذرات معلق در هوا توجه می‌کنند، گفت: این در حالی است که از نظر سایر آلاینده‌های هوا وضعیت مناسبی نداریم.

وی با بیان اینکه امسال 85 روز ناسالم و سه روز بسیار ناسالم در سامانه به دست رسیده است، گفت: این در حالی است که سال گذشته 113 روز ناسالم و 10 روز بسیار ناسالم به ثبت رسیده است و می‌توان گفت که به دلیل پایش مداوم کیفیت سوخت، امسال نسبت به سال گذشته هوای بهتری داشته‌ایم.

رییس کنترل کیفیت هوای شهر تهران ضمن هشدار به افزایش ذرات معلق گفت: یافته‌ها و مطالعات نشان می‌دهد که ذرات معلق براساس سایز به سلامتی بدن ضربه می‌زند و هرچقدر که سایز آنها کوچکتر باشد، صدمه بیشتری به بدن می‌زند.

حسینی با بیان اینکه برای اولین بار تعداد ذرات معلق کوچکتر از 0.7 پی ام در ایستگاه نمونه‌ای در طول 24 ساعت اندازه‌گیری شد، گفت: در بررسی‌ها مشخص شد که در هر ساعت 100 هزار تا 200 هزار ذرات معلق در هر سانتیمتر معلق وجود دارد و این در حالی است که در شهری همچون زوریخ این تعداد به 10 هزار می‌رسد.

وی با بیان اینکه تعداد ذرات معلق هرچقدر کوچکتر باشد نفوذ در ریه بیشتر خواهد بود، ادامه داد: بررسی‌ها نشان داد که تعداد ذرات معلق در هنگام صبح به خصوص در ساعات 6 الی 7 صبح که پیک ترافیک صبحگاهی است افزایش می‌یابد.

رییس کنترل کیفیت هوای شهر تهران با بیان اینکه رابطه جدی بین ترافیک و میزان تولید ذرات معلق وجود دارد، گفت: ترافیک تولیدکننده ذرات معلق در تهران است.

حسینی در مورد آلایندگی خودروها در تولید ذرات معلق نیز گفت: این تحقیق بر روی خودروهای دارای استاندارد یورو2 انجام شده است و مشخص شده است که خودروهایی در هنگام تولید یورو2 داشته‌اند، این استاندارد در آنها پایدار نبوده و بعد از مدتی این خودروها به منبع آلایندگی بدل شده‌اند.

وی همچنین وضعیت آلایندگی خودروهای گازسوز نسبت به بنزین سوز را بدتر عنوان کرد و گفت: درست است که ما به سمت سوخت پاک حرکت کرده‌ایم اما این حرکت شکلی بوده است و به مراتب فاصله زیادی با استانداردهای یورو 2 داریم.

رییس کنترل کیفیت هوای شهر تهران با بیان اینکه کیت‌های تبدیل بنزین‌سوخت به گازسوز درست نصب نشده است، گفت: در حال حاضر از منظر آلایندگی خودروهای گازسوز وضعیت بدتری از خودروهای بنزینی دارند.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود موتورسیکلت‌ها را مهم‌ترین منبع آلاینده ذرات معلق عنوان کرد و گفت: در شهر تهران موتورسیکلت‌های 125 سی‌سی کاربراتوری تردد زیادی دارند و این در حالی است که این موتورسیکلت‌ها به مراتب فاصله زیادی با استاندارد یورو2 دارند و جای سوال است چطور اینگونه موتورسیکلت‌های بنزینی همچنان تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه براساس نتایج تکان‌دهنده‌ای مشخص شد روزانه 8 تن ذرات معلق از ترافیک تهران تولید می‌شود، افزود: این در حالی است که سهم عمده تولید این ذرات متعلق به کامیون و موتورسیکلت‌ها است و در زمینه تولید آلاینده ناکس نیز خودروهای سواری بیشترین نقش را دارند.

رییس کنترل کیفیت هوای شهر تهران با بیان اینکه ذرات معلق بیشتر در مرکز و حاشیه شهرها که موتور و کامیونت تردد می‌کنند، ایجاد می‌شود، گفت: برحل این مساله باید به ورود موتورسیکلت‌های غیربنزینی و خروج خودروهای فرسوده بالای 10 سال توجه ویژه داشت. 

استفاده از این خبر تنها با ذکر منبع و لینک مجاز است

شما در باره اين خبر چه فكر ميكنيد؟

نظر خودتان را در باره این خبر به همه بگویید

: براي نظر گذاشتن با فشردن لينك زير لاگين كنيد

Login



افرادی که ممکن است به آنها علاقه مند باشید