×
اطلاعات بیشتر باشه، مرسی برای ارائه بهترین تجربه کاربری به شما، ما از کوکی ها استفاده میکنیم
پرينت خبر

دانشگاه آزاد شرایط تحصیل فقرا را فراهم کند


پنجشنبه 30 بهمن 1393 11:44:19 AM 

اخبار گوهردشت


 به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رییس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در شصت و نهمین اجلاس شورای مرکزی این دانشگاه با بیان اینکه مدیران و کارکنان دانشگاه آزاد توانستند مجموعه بی‌نظیری در جامعه و انقلاب اسلامی برای کشورمان خلق کنند، اظهار کرد: دانشگاه آزاد توانست مجموعه بی‌نظیری خلق کند هر چند که اکنون نواقص زیادی دارد و در بخشی از موارد از اهداف خود عقب است و باید برای جبران آنها شتاب کند.

وی افزود: بدون شک اگر روند امروز خود را ادامه دهیم و خداوند نیز نگذارد حسودان و کم‌خردان مانع کار شوند، می‌توانیم امیدوار باشیم که در آینده‌ای نه چندان دور یکی از سرمایه‌های عظیم در دنیای اسلام را در اختیار امت اسلامی قرار دهیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تقدیر و تشکر از مدیران قبلی دانشگاه آزاد به ویژه جاسبی، خاطرنشان کرد: دکتر جاسبی از لحظه اول و پیش از شروع به کار دانشگاه برای ایجاد و توسعه و دستیابی دانشگاه به اهداف خود تلاش کردند و تا امروز نیز که در هیات موسس و هیات امنای این دانشگاه حضور دارند به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند.

وی با اشاره به سابقه حضور جاسبی در دانشگاه آزاد و تلاش‌ها و اقدامات وی در این دانشگاه، ادامه داد: من از همه مدیران و معاونان دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهم همان‌طور که مسئولیت مهم ثبت تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی بر عهده دکتر جاسبی سپرده شده است سایر مدیران نیز تلاش کنند تا تاریخچه‌ای از فعالیت‌های این دانشگاه ثبت نمایند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی هیچ هزینه‌ای برای دولت و بیت‌المال نداشته است، اظهار کرد: آنچه که مهم است این است که دانشگاه آزاد نه تنها هزینه‌ای برای دولت و بیت‌المال نداشته بلکه به دولت نیز کمک‌هایی کرده است و در زمینه اشتغال‌آفرینی اقدامات بسیاری انجام داده است.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه مالیاتی که از حقوق کارکنان دانشگاه‌ آزاد کسر می‌شود عاید دولت می‌گردد، گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات و کمک‌هایی که دانشگاه آزاد اسلامی انجام داده است این است که بار سنگینی که در حوزه آموزش بر دوش دولت قرار داشت را برداشته است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اهداف تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: از هدف‌های تشکیل دانشگاه آزاد اسلامی این بود که دولت با بودجه بیت‌المال نمی‌تواند به اندازه نیاز کشور و جوانان به موضوع آموزش توجه کند.

وی با اشاره به تشکیل دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: امروز این واحد شکل گرفته است و به این زودی هم کسی نمی‌تواند آن را نابود کند هر چند عده‌ای می‌خواستند این دانشگاه را نابود کنند و هشت سال در این زمینه تلاش شد اما امروز مجددا مشاهده می‌کنیم که آمار دانشگاه آزاد از لحاظ تعادل همان آمار و اهدافی است که به دنبال آن بودیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است، به ایجاد رشته‌های جدید در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: با رشته‌هایی که اخیرا در وزارت علوم تصویب شده است و با مردانگی که دکتر فرجی‌دانا در این زمینه انجام داده‌اند ما امروز می‌توانیم در بسیاری از رشته‌ها دانشجو بپذیریم.

وی با اشاره به عضویت فرجی دانا و قاضی زاده هاشمی در هیات امنای دانشگاه آزاد، افزود: ان‌شاءالله با توجه به حضور دکتر هاشمی در هیات امنای دانشگاه آزاد بتوانیم در بخش پزشکی خدمات ارزنده‌ای به جامعه ارائه دهیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به کمک‌های مردمی و تلاش نیکوکاران در ساخت و تجهیز بیمارستان‌های کشور، گفت: در بخش علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی دکتر لاریجانی باید تلاش کند که اهداف تعریف شده را به مرحله اجرا برساند.

هاشمی در ادامه با اشاره به تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان و دانشجویان تحصیلات عالی در دانشگاه آزاد، گفت: زمانی مباحثی مطرح می‌شد که فرزندان مردم می‌توانند تحصیلات عالی داشته باشند اما نه دولت توانایی تامین هزینه‌ها را دارد و نه صندلی به اندازه کافی برای این امر موجود است اما امروز ما در دانشگاه آزاد اسلامی مفتخر هستیم که از بخش‌هایی هستیم که به گونه‌ای عمل کرده‌ایم که امروز کرسی برای هر کس که بخواهد به مقاطع تحصیلی عالی برسد، ایجاد کرده‌ایم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تحصیل دانشجویان در رشته‌های بدون کنکور در دانشگاه، افزود: زمانی تحصیل در دانشگاه یکی از آرزوهای دراز بود و دانشجویان باید از سد کنکور عبور می‌کردند اما امروز رشته‌هایی در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شده است که دانشجویان می‌توانند بدون کنکور به تحصیل در دانشگاه بپردازند.

وی با اشاره به فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی و وضعیت علمی کشور با بیان اینکه فکر می‌کنم جامعه ما در حوزه آموزش و تحصیل دچار فقر نمی‌شود، تصریح کرد: باید اقداماتی انجام دهیم که اگر افراد فقیر قصد تحصیل در دانشگاه را دارند بتوانند وارد دانشگاه شوند. مسئولان دانشگاه آزاد باید اقداماتی انجام دهند تا شرایط برای تحصیل فقرا فراهم گردد و حسرت تحصیل در آنها باقی نماند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به راهکارهای افزایش کیفیت در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و با تاکید بر لزوم ایجاد رشته‌ آینده‌پژوهی و آینده‌نگری در این دانشگاه، گفت: در گزارشاتی که به من داده شده است هنوز در دانشگاه آزاد اقدامی برای ایجاد رشته آینده‌پژوهی و آینده‌نگری که از ضرورت‌های یک ملت زنده است، نشده است. این در حالی است که ما در شرایطی قرار داریم که آینده‌پژوهی و آینده‌نگری و پیش‌بینی مسیر آینده یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های زندگی ما محسوب می‌شود.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به تاکید ائمه بر لزوم توجه به آینده، گفت: امروز باید اقداماتی انجام دهیم که راه آینده خود را صاف کنیم و آینده خود را پیش‌بینی و مشاهده نماییم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به سرعت تحول در جامعه با بیان اینکه اگر در گذشته در هر قرن یک اتفاق بزرگ می‌افتاد امروز هر ساله حداقل یک اتفاق بزرگ می‌افتد، گفت: امروز با وجود اینترنت و امواج مختلف اطلاعات دائما در سراسر دنیا پراکنده می‌شود و اتفاقاتی می‌افتد که دیگر هیچ راز و رمزی در دنیا باقی نمی‌ماند و دنیا در آینده به دهکده‌ای کوچک تبدیل می‌گردد.

وی با تاکید بر جهانی شدن بشر، گفت: جهانی شدن بشر یکی از موضوعاتی است که تاکنون کوچک شمرده شده است. من در یکی از نماز جمعه‌ها در این زمینه صحبت‌هایی مطرح کردم که پس از آن سوالاتی در جامعه مطرح شد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: من در پاسخ به این سوالات در یک سخنرانی به روند تشکیل جامعه از دوران حضرت آدم تا امروز اشاره کردم.

هاشمی رفسنجانی با تاکید بر اینکه روز به روز اختیارات از حاکمان سلب می‌شود و در سطح جامعه توسعه پیدا می‌کند، اظهار کرد: امروز با تشکیل سازمان‌های بین‌المللی از اختیارات حکومت‌های محلی کاسته شده و به اختیار مجموعه‌های بین‌المللی افزوده می‌شود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به وجود سازمان‌های بین‌المللی فعال افزود: امروز تقریبا اساس همه امور زندگی در مراکز جهانی و مجموعه‌های سازمان ملل تصمیم‌گیری می‌شود و این بدان معناست که دنیا در حال حرکت به سمت حکومت واحد جهانی است.

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم، گفت: تفسیر من از این آیه کریمه این است که ظالم‌لنفسه کسانی هستند که مرتجعند و می‌خواهند سنتی زندگی کنند و نمی‌خواهند هیچ تغییری در زندگی خود ایجاد کنند.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه این افراد می‌خواهند در گذشته زندگی کنند، اضافه کرد: سلفی‌ها که امروز تکفیری‌ها، القاعده، داعش و بوکوحرام از آن بیرون آمده است می‌گویند که ما می‌خواهیم بایستیم و همان‌طور که در زمان پیغمبر بود، زندگی کنیم.

رییس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه داعشی‌ها نمونه زندگی در گذشته و نمونه سنت‌پرستی هستند، گفت: در گذشته یک قرن طول می‌کشید تا تحولی رخ دهد اما امروز روزی یک تحول اتفاق می‌افتد. در این شرایط آیا ما می‌توانیم از این جهان جدا زندگی کنیم و دنیا را تحریم کنیم و در تحریم دنیا باشیم و اسلام را معرفی کنیم و به جلو ببریم.

وی گفت: «و منهم مقتصر» نیز به معنای میانه‌رو و کسانی که هم به سنت، هم به امروز و هم به آینده خود نگاه می‌کنند، است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه امروز به رشته تحصیلی نیاز داریم که به آینده‌پژوهی و پیش‌بینی آینده بپردازد، اظهار کرد: ابتدا باید تلاش کنیم که اساتیدی خبره در این زمینه تربیت نماییم و سپس بکوشیم تا این رشته را توسعه دهیم و این علم را به سمت جلو پیش ببریم.

وی با اشاره به انتشار کتابچه‌ای از برنامه‌های پیش بینی شده آمریکا، اظهار کرد: آنها با محاسبات علمی اهداف خود را مشخص کرده‌اند و وضعیت خود در حوزه‌های مختلف را عالمانه پیش‌بینی کرده و با برنامه‌ریزی‌های انجام داده شده در حال آماده‌سازی خود برای دستیابی به اهداف در زمان تعیین شده هستند.

هاشمی رفسنجانی با تاکید بر اینکه وظیفه دانشگاه‌هاست که آینده را نشان دهند و بگویند که باید در آینده چه کار کنیم، اظهار کرد: تا چند سال پیش هیچگاه ما فکر نمی‌کردیم که می‌توان از خاک رس نفت و گاز استخراج کرد. اکنون نیز نمی‌دانیم که در آینده چه اتفاقی می‌افتد به همین دلیل است که باید آینده‌پژوهی داشته باشیم تا بتوانیم آینده را ببینیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه موضوعات مختلف از جمله جنگ‌های آینده را پیش‌بینی کنیم، گفت: پیش‌بینی چنین موضوعاتی از جمله ضرورت‌های یک کشور محسوب می‌شود.

وی همچنین با تاکید بر لزوم ایجاد رشته‌ای تحصیلی برای تربیت مدیران تراز بالا در دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: باید شرایط به گونه‌ای فراهم باشد که در دانشگاه آزاد با استفاده از تجربه اساتید، مدیران تراز بالایی تربیت شود تا چنانچه در جایگاه و سمتی به مدیری احساس نیاز شد سریعا این فرد جایگزین شود و اقدامات را بهتر از قبل انجام دهد.

هاشمی رفسنجانی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به موضوعات فرهنگی و تاکید بر لزوم توجه به این موضوعات در کشور، خاطرنشان کرد: هیچگاه نباید خیال کنیم که فرهنگ را می‌توان با منبر، موعظه و کتاب تامین کرد بلکه فرهنگ در درون انسان‌ها و با آموزش‌های جانبی و اطلاعاتی که امروز همچون باران بر سر انسان‌ها می‌بارد ایجاد می‌شود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نمی‌توان هنگامی که فرهنگی شکل می‌گیرد آن را تغییر داد، اظهار کرد: امروز به هم خوردن مرزهای فرهنگی احتیاجی به مرزهای خاکی ندارد و انسان‌ها دائما در بمباران افکار، پیشنهادات و تجربیات مختلف قرار می‌گیرند و ساخته می‌شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز تمایل همکاری در مراکز جهانی با دانشگاه‌های غیردولتی بیشتر است، به پروژه مربوط به گداخت هسته‌ای که با همکاری هشت کشور جهان برای نخستین بار در فرانسه در حال پیگیری است، اشاره کرد و گفت: امروز از سوی مراکز بین‌المللی به دانشگاه آزاد اسلامی این پیشنهاد شده که این آمادگی وجود دارد که در بحث جوش هسته‌ای آموزش‌های لازم داده شود حتی پیشنهاد شده است که دانشگاه می‌تواند با پرداخت مبلغی عضو شرکتی شود که پروژه مربوط به جوش و گداخت هسته‌ای را پیگیری می‌کند و طی آن می‌تواند از آموزش‌های لازم بهره‌مند شود.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5، گفت: طرف مقابل در برابر برخی محدودیت‌ها به تیم مذاکره‌کننده ما پیشنهاد داده است که در مقابل محدودیت‌های موجود به ایران آموزش‌های مربوط به جوش و گداخت هسته‌ای را می‌دهند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر لزوم همکاری دانشگاه آزاد با مرکز علمی بین‌المللی، گفت: مطمئن هستم که دنیا با ما در مورد مسائل علمی همکاری می‌کند و ما می‌توانیم خدمت بزرگی به جامعه ارائه دهیم.

به گزارش ایسنا، رییس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه هدف اصلی تاسیس دانشگاه آزاد جوانان و دانشجویان بودند بر لزوم توجه به جوانان تاکید کرد و گفت: همگان باید بدانیم که بزرگ‌ترین سرمایه علم و دانش در دانشجویان است.

وی با بیان اینکه در دانشگاه آزاد دانشجویان باید محور قرار بگیرند، گفت: مسئولان و مدیران دانشگاه آزاد باید بدانند که ما در خدمت دانشجویان هستیم نه آنها. ما امروز با بودجه دانشجویان زنده هستیم و به کار خود ادامه می‌دهیم، آنها ولی نعمت ما هستند و باید برای آنها ارزش بسیار و والایی قائل شویم.

هاشمی رفسنجانی در پایان با تاکید بر لزوم رفع مشکلات دانشجویان در دانشگاه آزاد، افزود: باید تلاش کنیم که هر کاری که در تحصیل دانشجویان از دست ما ساخته است انجام دهیم، نباید آنها مشکلی داشته باشند. باید بکوشیم که با اخلاق، دقت و برنامه‌ریزی مشکلات دانشجویان را در دانشگاه آزاد اسلامی برطرف کنیم.

استفاده از این خبر تنها با ذکر منبع و لینک مجاز است

شما در باره اين خبر چه فكر ميكنيد؟

نظر خودتان را در باره این خبر به همه بگویید

: براي نظر گذاشتن با فشردن لينك زير لاگين كنيد

Login



افرادی که ممکن است به آنها علاقه مند باشید